zaterdag 23 augustus 2014

Zuig jij of zuig ik?



Eerst stel ik de jongere lezer teleur, maar de oudere vast gerust: het gaat over stofzuigen.
Het was weer eens zo ver: er moest gezogen worden. Ik zette de stofzuiger aan en de indicator voor “stofzak vol” werd meteen rood: blijkbaar tijd om er een nieuwe zak in te doen. Maar zo laat was het al heel vaak geweest, terwijl hij nog goed genoeg zoog. Dat voel ik gewoon met mijn hand voor de zuigmond. Geen tijd voor een nieuwe stofzak dus, maar tijd voor enige reflectie tijdens het zuigen.
Ik stelde me voor hoe het gegaan is, het toevoegen van zo'n indicator aan de stofzuiger. Wat zou er eerst geweest zijn, de indicator zelf, of de vraag er naar? Ik heb geen idee maar feit is dat de indicator afgesteld moet worden. Iemand moet de beslissing nemen bij welke zuigkracht de indicator rood wordt. En ik heb dan het vermoeden dat de commerciƫle afdeling ook een vinger in de pap heeft. Wat eerder rood betekent toch weer de verkoop van een paar extra stofzakken.

Het lijkt makkelijk, opzetborsteltjes en batterijen die verkleuren als ze op zouden zijn. Meten is weten, ja, maar weten is nog niet beslissen. Meten levert feiten, maar beslissen doe je op grond van waarden. Ik beslis graag zelf hoe schoon ik mijn huis wil hebben, dus mijn hand-zuigmond methode blijf ik mooi gebruiken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten